Nyrkkeilijä on ihminen siinä missä muutkin eivätkä kehässä tehtävät temput ole mitään erikoistehosteita. Ammattinyrkkeilijät käyttävät paljon aikaa oman hyvinvointinsa ylläpitämiseen ja onneksi myös puhuvat siitä avoimesti – huolimatta siitä, että kovan tasoinen ura saattaisikin loppua.

Tässä artikkelissa esittelemme sitä puolta nyrkkeilystä, joka jää usein pois kehästä: nyrkkeilijän jaksamista. Vaikeudet jaksamisessa tosin heijastuvat saman tien kehän suoritukseen ja viimeistään silloin, kun itse nyrkkeily silmin nähden vaikeutuu jaksamisvaikeuksien takia, siihen on puututtava.

Oikeat eväät ja riittävästi lepoa

Lajina nyrkkeily on hyvin monipuolinen: se vaatii niin aerobista kestävyyttä, hyvää lihaskuntoa kuin notkeuttakin. Näitä kaikkia on osattava harjoittaa oikeassa suhteessa: ei siis liikaa, sillä liiallinen lihastreeni kangistaa kehon ja silloin ei pahemmin voi väistellä vastustajan lyöntejä.

Kuten kaikessa urheilussa, on lepo vähintään yhtä tärkeää kuin itse harjoittelukin. Nyrkkeilyssä lepo on vielä tärkeämpää, mikäli ottelussa on saanut useamman iskun päähän tai harjoituksissa on tapahtunut jokin onnettomuus. Riittävän unen lisäksi lepoon kuuluu myös lihasten rentoutus. Tässä oivallisia apuja ovat hieroja ja poreamme.

Oikea asenne ja murheiden purkaminen

Toisin kuin usein virheellisesti luullaan, nyrkkeilijät eivät ole sen väkivaltaisempia kuin muutkaan urheilijat, vaan kehässä vallitsee syvä kunnioitus vastustajaa ja lajin sääntöjä kohtaan. Monelle nyrkkeilyn harrastajalle kyseessä on toki tapa päästellä höyryjä, mutta se ei saisi olla ainoa motivaatio nyrkkeilyyn.

Nyrkkeilykehä ei ole missään vaiheessa oikea paikka purkaa omaa pahaa oloaan eikä varsinkaan muihin. Onneksi urheilijan mielenterveys on otettu entistä paremmin huomioon, ja jo ihan harrastelevan nyrkkeilijän kannattaa jättää kehä väliin, jos pinna on kireällä. Valmentajat ja muut nyrkkeilijän taustajoukot on parasta pitää avoimesti tietoisina nyrkkeilijän murheista.

Ihan jo vain huonon päivän takia kannattaa jäädä kotiin lepäämään eikä tuoda murheitaan kehään, jottei niistä tule muiden murheita. Isompien mielenterveysongelmien kanssa painiskellessa on syytä kääntyä ammattilaisen puoleen mahdollisimman pian ja tuoda esille oma tausta nyrkkeilijänä: millaista sisältöä laji tuo elämään ja millainen suhde siihen pitäisi säilyttää toipumisen aikana? Parhaalta nyrkkeily tuntuu nimenomaan silloin, kun muussakin elämässä kaikki on hyvin ja päivä hymyilee noin muutenkin.